Historik

Historik

1970 gick det sista personttåget på Malmö–Simrishamns järnväg. Denna Malmös kustled till Österlen via Dalby, Sjöbo och Tomelilla invigdes 1893.

På 1930-talet fanns "Bornholmspilen", ett snabbt ångloksdraget snälltåg på sträckan och utgjorde den snabbaste förbindelsen till Köpenhamn.

1943 förstatligades banan till följd att tågen blev bättre och trafiken ökade. 1954 återkom "Bornholmspilen" som orange rälsbuss och avverkade de 96 km mellan västkust och östkust på 80 min.

Sedan kom bilismen och neddragningarna. 1987 gick det sista godståget mellan Dalby-Staffanstorp. Mellan Björnstorp-Veberöd försvann tågen redan före 1980. Gamla simrishamnsbanan slingrar sig längs Romeleåsens dalgång från Björnstorp–Veberöd 14 km t/r. Stationen i Björnstorp var en omtyckt startpunkt för naturvandringar.

Källa: Håkan Olsson i Dalby